УКЛАДАЧ:
Паломар
Ірина Валентинівна, керівник студії «Природа і творчість» Центру дитячо-юнацької творчості ім. Є.М.
Руднєвої відділу освіти виконавчого комітету Бердянської міської ради
Запорізької області.
РЕЦЕНЗЕНТИ:
Рогозіна
О.В., к.п.н., зав. кафедри теорії та
методики технологічної та професійної
освіти БДПУ
Шерстюк М.Д.,
керівник гуртків «Аплікація соломкою», «Плетіння з соломки» КДЮТ «Зоряний» відділу освіти виконавчого комітету
Бердянської міської ради Запорізької області
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Особливої уваги у вирішенні
проблем позашкільної освіти набуває питання осмислення зв’язку між людиною та
оточуючим світом, духовним та естетичним сприйняттям природи. Мистецтво
флористики відображає природний процес проникнення духовних цінностей у
внутрішній світ людини.
Заняття в студії привчають дітей
вивчати природу, систематизувати та узагальнювати одержані знання, відображати
свої творчі задуми в композиціях з різноманітних природних матеріалів, сприяють
розвитку художнього смаку, уяви, глибшому знайомству з традиціями українського
народу, обрядами і звичаями, пов’язаними зі світом рослин.
Робота з природним матеріалом
сприяє розвитку художньої інтуїції, чутливості до довершеної форми, формуванню
здатності створювати образ, відчуття гармонійності деталей, критичності,
гнучкості та оригінальності мислення, пізнавальної активності та самостійності.
Освітня програма реалізується в студії декоративно - ужиткового
напрямку спрямована на навчання та виховання учнів
молодшого, середнього та старшого шкільного віку і розрахована на 1 рік
навчання початкового, 3 роки основного та 1 рік вищого рівнів навчання.
Навчальна програма побудована на
основі типових програм МОН України декоративно-ужиткового напрямку з внесенням
доповнень, що відображають особливості використання місцевого природного
матеріалу регіону узбережжя Азовського моря. Програма є орієнтовною. Керівник
може вносити зміни й доповнення у її зміст, враховуючи інтереси дітей та стан
матеріального забезпечення.
Мета програми:
-
збагачення учнів знаннями, які
сприяють осмисленню зв’язку між людиною, природою, мистецтвом та створення умов
для їх саморозвитку в умовах творчої співпраці, сприяння вихованню гармонійно-розвиненої
особистості, здатної до самореалізації в процесі життя.
Основні завдання:
-
формування пізнавальної
компетентності, що забезпечує оволодіння знаннями про народні звичаї,
обрядовість, знайомство з історією та сучасними тенденціями розвитку мистецтва
флористики, вивчення основ матеріалознавства, композиції, кольорознавства;
-
формування практичної
компетентності, що сприяє оволодінню техніками пресованої флористики,
флористичного дизайну, сучасними флористичними колажними технологіями,
аплікацією та мозаїкою з соломки злакових культур, плетінням з соломки;
-
формування творчої компетентності,
яка забезпечує розвиток художнього смаку;
-
формування соціальної
компетентності, що сприяє вихованню дбайливого ставлення до природи, пошани до
народних традицій, національної свідомості, розвитку емоційно – вольової сфери
особистості, працелюбності, наполегливості у досягненні мети, відповідальності
за результати своєї роботи, професійному самовизначенню, вихованню культури
праці.
Програмою
передбачено здійснення міжпредметних зв’язків з історією,
географією, біологією, геометрією, образотворчим мистецтвом,
народознавством.
Заняття в студії привчають дітей
вивчати природу, систематизувати та узагальнювати одержані знання, відображати
свої творчі задуми в композиціях із засушених рослин, соломки, різноманітних
природних матеріалів; сприяють розвитку художнього смаку, розширенню меж
етичного виховання, глибшому знайомству з традиціями українського народу,
обрядами та звичаями, пов’язаними із світом флори.
Освітній процес здійснюється на
основі особистісно-зорієнтованих технологій навчання та виховання із
застосуванням традиційних та інноваційних технік навчання.
На заняттях розглядаються
теоретичні питання з композиції, кольорознавства, основ малюнку, живопису,
історії флористики та мистецтва аранжування, технології роботи з пресованим
матеріалом та об’ємними формами. Вивчений теоретичний матеріал закріплюється на
практиці з усіх тем програми.
Курсом передбачена участь
вихованців в виставковій діяльності, проведення походів та екскурсій, участь в
майстер-класах з напрямку роботи, зустрічі з провідними майстрами декоративного
мистецтва.
Оцінка якості навчання
відбувається через систему атестаційних заходів: проміжну, підсумкову атестації
протягом кожного навчального року та випускну атестацію вихованців після
закінчення курсу навчання в студії.
Після закінчення кожної теми заплановані підсумкові заходи: залік,
виставка в гуртку, підсумкові заняття.
Кількісні
показники.
Роки
навчання
|
Кількість дітей
|
Тривалість
занять
|
Кількість
годин
|
||
за рік
|
|||||
1
|
рік, початковий
|
15
|
4
|
години на
|
144
|
рівень
|
тиждень
|
||||
1
|
рік навчання,
|
15
|
4
|
години на
|
144
|
основний
рівень
|
тиждень
|
||||
2
|
рік навчання,
|
12
|
6
|
годин на
|
216
|
основний
рівень
|
тиждень
|
||||
3
|
рік навчання,
|
10
|
6
|
годи н на
|
216
|
основний
рівень
|
тиждень
|
||||
1
|
рік навчання,
|
10
|
6
|
годин на
|
216
|
вищий
рівень
|
тиждень
|
Початковий
рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНИЙ
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема,
розділ
|
Кількість годин
|
||
з/п
|
||||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1
|
Вступне заняття. Вступний
|
2
|
-
|
2
|
інструктаж
|
||||
2
|
Матеріали, що використовуються
|
|||
в роботі.
Заготівля та обробка
|
2
|
4
|
6
|
|
природних
матеріалів
|
||||
3
|
Виготовлення виробів з природних
|
8
|
44
|
52
|
матеріалів
|
||||
3.1
|
Аплікації на площині з листя та
|
1
|
11
|
12
|
квітів
|
||||
3.2.
|
Аплікація з водоростів
|
1
|
7
|
8
|
3.3.
|
Аплікація з яєчної шкаралупи
|
2
|
10
|
12
|
3.4.
|
Виготовлення сувенірів. Новорічні
|
4
|
16
|
20
|
та
Різдвяні сувеніри.
|
||||
4
|
Виготовлення виробів з соломки
|
9
|
67
|
76
|
злакових
культур
|
||||
4.1.
|
Обробка та підготовка соломки до
|
1
|
3
|
4
|
роботи
|
||||
4.2.
|
Композиції на площині з
|
1
|
7
|
8
|
геометричних
елементів
|
||||
4.3.
|
Площинні аплікації з соломки
|
1
|
7
|
8
|
4.4
|
Найпростіші прийоми плетіння з
|
2
|
22
|
24
|
соломки
|
||||
4.5.
|
Сувенірні вироби в техніці
|
4
|
28
|
32
|
плетіння
з соломки
|
||||
5
|
Походи, екскурсії
|
4
|
-
|
4
|
6.
|
Підсумкове заняття
|
2
|
-
|
2
|
Разом
|
27
|
117
|
144
|
ЗМІСТ
ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (2 год.).
Ознайомлення з програмою роботи студії. Вступний інструктажу з безпеки
життєдіяльності. Проведення виховного заходу в студії.
2. Матеріали, що використовуються
в роботі. Заготівля та обробка природних матеріалів (6 год.)
Знайомство з різновидами природних матеріалів регіону.
Характеристика декоративних властивостей матеріалів.
Способи засушування листя, трави, квітів, водоростів. Зберігання насіння,
яєчної шкаралупи, моху, пір’я.
Практична
робота.
Екскурсія в міський парк.
Підготовка листя для засушування. Знайомство з властивостями засушених рослин.
Матеріали та інструменти для роботи.
3. Виготовлення виробів з природних матеріалів (52 год.)
3.1. Аплікація на площині з листя та квітів ( 12 год.)
Поняття аплікації. Правила
створення композиції на
площині.
Кольорові
сполучення.
Практична
робота.
Підготовка матеріалів для
декоративного панно. Компоновка деталей на площині. Виготовлення листівки на
тему «Осінь». Використання теплих та холодних кольорів в композиціях.
Виготовлення листівки «Букет». Композиції на довільну тему. Виставка робіт.
3.2. Аплікація з водоростів (8 год.)
Морські природні матеріали. Декоративні властивості водоростів.
Принципи
виготовлення панно з водоростів.
Практична
робота.
Підготовка малюнку для композиції
«Підводний світ». Підготовка водоростів, сортування їх за розміром. Техніка
наклеювання водоростів на основу. Виготовлення декоративного панно за зразком.
Оформлення робіт.
3.3. Аплікація з яєчної шкаралупи ( 12 год.)
Властивості яєчної шкаралупи. Види виробів з яєчної шкаралупи.
Техніка
виготовлення пласкої композиції.
Практична
робота.
Виготовлення декоративного панно,
рамки для фотографії, декоративної тарілки. Оформлення робіт.
3.4. Виготовлення сувенірів. Новорічні та Різдвяні
сувеніри ( 20
год.)
Традиційні новорічні та Різдвяні
сувеніри. Народні традиції та обряди.
Прийоми
виготовлення новорічних іграшок та прикрас.
Практична
робота.
Підготовка матеріалів та
інструментів. Використання шишок, горіхів, насіння, пір’я для створення іграшок
та прикрас. Виготовлення ялинкових прикрас, Різдвяного ангела, символу року.
4. Виготовлення виробів з соломки злакових культур (
76 год.)
4.1. Обробка та підготовка соломки до роботи ( 4 год.)
Декоративні властивості соломки:
колір, блиск, гнучкість
тощо.
Зберігання
соломки. Сортування матеріалу для різного виду робіт.
Практична
робота.
Нарізання солом’яних трубочок, сортування їх по довжині.
Прасування
соломки.
4.2. Композиції на площині з геометричних елементів
( 8 год.) Поняття геометричного орнаменту.
Створення орнаменту з елементів ,
виготовлених
з соломки. Принципи побудови геометричної композиції.
Практична
робота.
Розробка ескізу композиції на
площині в квадраті, колі. Виготовлення геометричних елементів: квадратів,
ромбів, трикутників, прямокутників.
Оформлення
декоративної тарілки, дошки, листівки. Виставка робіт.
4.3. Площинні аплікації з соломки ( 8 год.)
Техніка інтарсії. Створення
ескізів композицій. Технологічна картка виготовлення панно в техніці інтарсії.
Поняття «паспарту».
Практична
робота.
Підготовка матеріалів та
інструментів. Правила безпеки життєдіяльності під час роботи з інструментами.
Виготовлення декоративного панно на довільну тему за зразком. Оформлення робіт
в паспарту.
4.4. Найпростіші прийоми плетіння з соломки ( 24 год.)
Роботи народних майстрів в
техніці плетіння з соломки. Техніка прямого плетіння, плетіння коси з 3-х
соломинок, плетіння джгута з 2-х та з 4-х соломинок. Способи добавляння
соломинок при плетінні.
Практична
робота.
Підготовка соломки до плетіння.
Прасування соломки для створення прямого переплетіння, техніка виконання
полотна з прямого плетіння. Підготовка соломки для плетіння джгута на 2-х
соломинках. Виготовлення «комишу».
Плетіння
на 4-х соломинках. Виготовлення джгута. Плетіння коси на 3-
х
соломинках. Виконання
декоративної тарілки з елементами прямого плетіння, плетіння коси з 3-х
соломинок.
4.5. Сувенірні вироби в техніці плетіння з соломки
( 32 год.)
Українські національні обереги в техніці
соломоплетіння. Види оберегів. Технологія виготовлення плетених сувенірів.
Практична
робота.
Виготовлення сувеніру «Зіронька».
Розробка ескізу сувеніру «Птах» та його виготовлення. Виготовлення декоративної
підставки способом прямого плетіння з оздобленням плетеним джгутом. Виставка
робіт.
5. Походи, екскурсії (4 год.)
Ознайомлення вихованців з
місцевим природним матеріалом. Заготівля матеріалу, вивчення назв рослин,
способів їх засушування. Виховання гуманного ставлення до оточуючого світу,
збереження природних ресурсів регіону.
Проведення екскурсій до
художнього музею з метою ознайомлення з творчістю майстрів декоративного
мистецтва, поширення світогляду, розвитку художнього смаку вихованців студії.
6. Підсумкове заняття ( 2 год.)
Підведення підсумків роботи за
рік. Атестація вихованців у формі звітної виставки, формування групи другого
року навчання початкового рівня. Планування роботи на наступний рік. Завдання
на літній період.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці
студії повинні знати:
-
правила безпечної роботи з інструментами та
матеріалами;
-
способи збирання та зберігання природного матеріалу;
-
різновиди природних матеріалів регіону;
-
правила компонування малюнку на площині;
-
правила кольорового сполучення;
-
новорічні та Різдвяні народні звичаї та обряди;
-
способи оформлення виробів;
-
декоративні властивості соломки, способи її обробки;
-
побудову композиції з геометричним орнаментом;
-
найпростіші техніки плетіння з соломки.
Вихованці
студії повинні вміти:
-
засушувати рослинний матеріал;
-
володіти необхідними інструментами і матеріалами;
-
складати декоративні композиції з природних
матеріалів за зразком;
-
розрізати та прасувати соломку;
-
виконувати панно в техніках аплікації і мозаїки;
-
виготовляти найпростіші види плетіння з соломки;
-
оформлювати роботи в паспарту.
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема,
розділ
|
Кількість
годин
|
||
з/п
|
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
|
1.
|
Вступне заняття, вступний
|
2
|
-
|
2
|
інструктаж
|
||||
2.
|
Основи композиції,
|
4
|
-
|
4
|
кольорознавства.
|
||||
3.
|
Флористика
|
4
|
46
|
40
|
3.1.
|
Основні поняття, терміни,
|
2
|
-
|
2
|
напрямки
діяльності
|
||||
3.2.
|
Декоративні панно на площині
|
2
|
36
|
38
|
4
|
Основи фітодизайну.
|
4
|
4
|
8
|
5.
|
Українські національні обереги
|
2
|
16
|
18
|
6.
|
Композиції з морських матеріалів
|
1
|
7
|
8
|
7.
|
Плетіння з соломки
|
4
|
16
|
20
|
8.
|
Мозаїка « кракле»
|
2
|
24
|
16
|
9.
|
Техніки колажу з природного
|
2
|
20
|
22
|
матеріалу
|
||||
10.
|
Виставки, конкурси
|
-
|
4
|
4
|
11.
|
Підсумкове заняття
|
2
|
-
|
2
|
Разом
|
23
|
121
|
144
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступне заняття ( 2 год.)
Вступний інструктаж з безпеки
життєдіяльності. Програма роботи студії. Матеріали та інструменти.
2.Основи композиції та кольорознавства (4 год.)
Поняття композиції на площині.
Види композиції: в колі, квадраті, прямокутнику, в полосі. Динамічні та
статичні композиції. Закони композиції.
Основні поняття кольорознавства: основні
та додаткові кольори, змішування кольорів, теплі та холодні кольори, кольорова
гама.
3.Флористика (40 год.)
3.1. Основні поняття, терміни та напрямки
діяльності ( 2 год.) Основні поняття, терміни та
напрямки флористичної діяльності.
Флористика як вид декоративного мистецтва. Історія виникнення мистецтва.
Основні правила роботи з природним матеріалом. Напрямки флористичної
діяльності: пресована флористика, фітографіка, колажі, абстрактні композиції,
техніка «терра» тощо.
3.2. Декоративні панно на площині
(38 год.) Способи заготівлі рослин та
супутніх матеріалів.
Засушування рослин: під пресом,
об’ємне. Текстура і фактура сухого листя. Зберігання матеріалу. Супутні
матеріали: черепашка, коріння, водорості, камінці, тощо, та їх використання. Декоративні
синтетичні оздоблювальні матеріали. Вивчення техніки роботи з пресованим листям.
Огляд ілюстративного матеріалу за темою. Паспарту.
Практична
робота.
Підготовка ескізів композицій за
зразком. Виконання робіт в техніці аплікації з сухого листя. Оформлення робіт в
паспарту.
4.Основи фітодизайну (8 год.)
Фітодизайн як жанр декоративно-ужиткового мистецтва. Технологія
виготовлення рослинних композицій з живих, штучних, засушених
рослин та
їх сполучень. Історичний екскурс.
Практична
робота.
Виготовлення зимового букету із
засушених рослин. Способи кріплення рослин до основи. Види основ. Створення об’ємних
композицій на спилах, корі, декоративних підставках. Композиційний центр.
Декоративне оздоблення композицій.
5.Українські національні обереги (18 год.)
Українські обрядові традиції. Історичний екскурс. Національні обереги
з
використанням природних
матеріалів. Дідух, павук, їжачок, коник. Матеріали для виготовлення оберегів.
Технологія збирання скульптур. Скульптури - мобілі.
Практична
робота.
Виготовлення солом’яного Дідуха. Скульптура –
мобіль « Павук – Всесвіт».
6.Композиції з морських матеріалів (8 год.)
Класифікація морських матеріалів, їх особливості і
способи використання в декоративних композиціях. Техніка аплікації та колажу.
Практична
робота.
Виконання тематичних панно з використанням морських матеріалів.
7.Плетіння з соломки (20 год.)
Види плаского плетіння. Технологія виготовлення плаского плетіння.
Спіральне
плетіння.
Практична
робота.
Виготовлення виробів в техніці плаского плетіння. Вивчення технології
спірального плетіння з соломки. Виготовлення сувенірів.
8.Мозаїка «кракле» (16 год.)
Поняття «кракле» в декоративному
мистецтві. Огляд ілюстрацій, Інтернет – файлів про мистецтво мозаїки «кракле».
Техніка мозаїки з яєчної шкаралупи.
Практична
робота.
Виготовлення ескізів композицій.
Виконання мозаїки з використанням яєчної шкаралупи.
9.Колажи з природних матеріалів ( 22 год.)
Поняття колажу. Техніка виконання
колажних робіт. Поняття про плани в композиції. Способи поєднання різноманітних
матеріалів.
Практична
робота.
Розробка сюжетно-тематичних
ескізів панно. Підбір та сортування матеріалів, що використовуються в
композиції. Робота над площинно – рельєфними композиціями.
10.Виставки, конкурси (4 год.)
Підготовка тематичних виставок за
планом роботи; участь в міських, регіональних, Всеукраїнських конкурсах з
декоративного мистецтва.
11.Підсумкове заняття ( 2 год.)
Підсумки роботи студії за навчальний рік. Атестація гуртківців.
Формування
групи другого року навчання.
.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці
студії повинні знати:
- прийоми і
правила безпечної роботи з інструментами;
- технологію
виготовлення настінних композицій;
- способи
заготівлі та обробки природних матеріалів;
- матеріали
та інструменти;
- властивості
різних природних матеріалів;
- поняття:
ритм, композиція, живопис, графіка;
- техніки
колажу, мозаїки «кракле», пресованої флористики;
- традиційні
національні обереги з рослин;
- сучасних
майстрів флористики, флористичні напрямки діяльності.
Вихованці
студії повинні вміти:
-
акуратно користуватись інструментом;
-
використовувати різні якості
флористичного матеріалу для виконання композицій;
-
виконувати нескладні композиції за зразком;
-
організувати робоче місце;
-
оформлювати роботи;
-
виконувати нескладні ескізи для композицій.
Основний
рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНИЙ
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема,
розділ
|
Кількість годин
|
||
з/п
|
||||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступне заняття. Вступний
|
1
|
1
|
2
|
інструктаж.
|
||||
2.
|
Основи матеріалознавства.
|
4
|
2
|
6
|
3.
|
Основи малюнку.
|
6
|
12
|
18
|
4.
|
Пресована флористика.
|
8
|
52
|
60
|
5.
|
Флорадизайн. Основи
|
6
|
14
|
20
|
аранжування.
|
||||
6.
|
Мозаїка «Кракле».
|
2
|
24
|
26
|
7.
|
Плетіння з соломки
|
6
|
28
|
34
|
8.
|
Скульптури з сіна.
|
4
|
12
|
16
|
9.
|
Тематичні композиції з природних
|
2
|
18
|
20
|
матеріалів.
|
||||
10.
|
Виставки, конкурси. екскурсії
|
12
|
-
|
12
|
11.
|
Підсумкове заняття.
|
-
|
2
|
2
|
Разом
|
51
|
165
|
216
|
ЗМІСТ
ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття ( 2 год.)
Знайомство з програмою роботи
гуртка. Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності.
Практична
робота.
Підготовка матеріалів та
інструментів до роботи. Організація робочого місця. Бесіда: « Професія –
дизайнер-аранжувальник».
2.Основи матеріалознавства ( 6 год.).
Види матеріалів, що
використовуються в роботі. Текстура, фактура, декоративні якості матеріалів.
Необхідні інструменти. Способи оформлення робіт.
Практична
робота.
Підготовка
основи для декоративних композицій.
3.Основи малюнку ( 18год.)
Малюнок як базова дисципліна в
мистецтві. Стилізація форм, симетрія, пропорції, композиційний центр. Поняття
ескізу. Матеріали для малювання. Розвиток креативного мислення.
Практична
робота.
Малювання простих предметів.
Виконання вправ з композиції на площині.
Створення
нескладних ескізів для флористичних композицій .
4. Пресована флористика (60 год.).
Історія виникнення мистецтва
пресованої флористики. Японське мистецтво «ошибана» ( пресована флористика):
види, форми, стилі, практичні навички та рекомендації.
Практична
робота.
Виготовлення ескізів композицій.
Підбір основних матеріалів для виготовлення панно. Композиційне рішення
сюжетних панно. Виконання
панно.
Оформлення виробів.
5.Флорадизайн. Основи аранжування ( 20 год.)
Школи аранжування. Закони аранжування. Робота в Інтернеті.
Практична
робота.
Складання тематичних об’ємних композицій з сухоцвітів та злакових.
Підготовка
до виставки.
6. Мозаїка « кракле» ( 26 год.)
Робота з
Інтернетом, літературою, пошук композиційних рішень панно.
Техніка
роботи з яєчною шкаралупою.
Практична
робота.
Розробка ескізів. Підготовка яєчної шкаралупи, основи панно.
Виконання
творчих робіт. Оформлення.
7. Плетіння з соломки ( 34 год.)
Народні ремесла та промисли України. Майстри плетіння з соломки.
Різновиди
плетіння.
Практична
робота.
Вивчення технік плетіння коси з 4-х
соломинок, «зубатки». Створення сувенірів в техніках плетіння з соломки.
8. Скульптури з сіна ( 16 год.).
Об’ємні композиції. Матеріали для
скульптури. Технологія виготовлення скульптур, допоміжні матеріали. Інтернет –
огляд робіт майстрів.
Практична
робота.
Виконання скульптур з природного матеріалу. Оформлення робіт.
9.Тематичні композиції з морських
матеріалів (20 год.) Характеристика розповсюджених в
регіоні морських матеріалів. Сувенір як вид мистецтва. Площинні та об’ємні
композиції з морських
матеріалів.
Розвиток креативного мислення.
Практична
робота.
Виготовлення сувенірної продукції:
панно, оберегів, скульптур з використанням морських матеріалів.
10.Екскурсії, конкурси, виставки ( 12 год.)
Участь вихованців в обласних
виставках «Знай і люби свій край», «Космічні фантазії», «Народна Іграшка», інших.
Екскурсії до художнього музею.
11.Підсумкове заняття ( 2 год.)
Атестаційні заходи, підсумки
роботи за рік. Формування групи 3 року навчання.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці
студії повинні знати:
-
правила безпечної роботи з інструментами;
-
технологію обробки природних матеріалів;
-
технологію плетіння з соломки;
-
техніку колажу, пресованої флористики;
-
технологію створення скульптур з природних
матеріалів;
-
поняття: скульптура, кольорова гамма, світлотінь,
рельєф, монотипія;
-
знати основні закони аранжування;
-
знати центри народних ремесел, зокрема плетіння
соломкою;
-
історію мистецтва пресованої флористики сучасних
майстрів.
Вихованці студії повинні вміти:
-
розрізняти природні матеріали, додаткові матеріали,
їх назви і якості;
-
виконувати вправи з плетіння соломкою, створювати
сувенірні вироби;
-
виконувати композиції на площині та в об’ємі;
-
виконувати нескладні скульптури з природного
матеріалу;
-
якісно оформлювати роботи;
-
відтворювати композиції за зразком;
-
використовувати Інтернет для пошуку необхідної
інформації;
-
виконувати нескладні ескізи для композицій.
Основний
рівень, третій рік навчання
НАВЧАЛЬНИЙ
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема,
розділ
|
Кількість
годин
|
||
з/п
|
||||
теоретичних
|
практичних
|
Усього
|
||
1.
|
Вступне заняття, вступний
|
1
|
1
|
2
|
інструктаж
|
||||
2.
|
Малюнок та композиція в
|
2
|
2
|
4
|
декоративно-ужитковому
|
||||
мистецтві.
|
||||
3.
|
Колажі з природних матеріалів
|
4
|
32
|
36
|
4.
|
Пресована флористика.
|
6
|
46
|
52
|
5.
|
Мистецтво «ікебана».
|
4
|
8
|
12
|
6.
|
Графічні техніки. Монотипія.
|
2
|
8
|
10
|
7.
|
Фітографіка.
|
4
|
16
|
20
|
8.
|
Мозаїка «кракле».
|
6
|
12
|
18
|
9.
|
Сюжетно-тематичні композиції.
|
2
|
24
|
26
|
10.
|
Плетіння з соломки.
|
4
|
18
|
22
|
11.
|
Екскурсії, виставки, конкурси.
|
-
|
12
|
12
|
12.
|
Підсумкове заняття.
|
1
|
1
|
2
|
Разом:
|
38
|
178
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття ( 2 год.)
Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності. План роботи студії на .
рік. Організаційні питання.
2.Малюнок та композиція в
декоративно-прикладному мистецтві (4 год.)
Стилізація природних форм. Види
орнаменту. Симетрія, ритм, динаміка в композиції. Композиційний центр.
Використання стилізованих зображень в роботі.
Практична
робота.
Вправи зі стилізації природних
форм (квітка, листя, гілля, дерево, тощо».
Створення
ескізів композицій для роботи.
3.Колажі з природних матеріалів (36 год.)
Поглиблене вивчення техніки
колажу: взаємозв’язок матеріалу відповідно до творчого задуму. Лінійна та
повітряна перспективи. Передній план.
Практична
робота.
Розробка ескізів композицій за
задумом. Підбір та сортування матеріалу.
Поетапне
виконання робіт, оформлення.
4.Пресована флористика ( 52 год.)
Японська школа « ошибана».
Історичний екскурс. Сучасні українські об’єднання майстрів пресованої
флористики. Різні способи заготівлі і зберігання природного матеріалу. Пласке
та об’ємне засушування трав, квітів. Робота з літературою, Інтернетом. Супутні
матеріали.
Практична
робота.
Інформаційний пошук в Інтернеті.
Створення творчого ескізу для навчального проекту. Композиційне рішення та
виконання проекту.
5.Мистецтво «ікебана» ( 12 год.)
Японська школа флористики «ікебана». Історичний
екскурс. Робота з
Інтернетом. Європейська школа аранжування. Філософська концепція мистецтва «ікебана».
Основні поняття, схеми, значення.
Практична
робота.
Замальовка схем композицій в високій та низький
вазах. Вивчення елементів ікебани, їх призначення. Створення зимового букету в
європейському стилі.
6.Графічні техніки. Монотипія ( 10 год.)
Використання графічних технік в прикладному
мистецтві. Техніка монотипії: матеріали, інструменти, способи виготовлення.
Техніка набризгу.
Практична
робота.
Виконання декоративного панно в техніці монотипії, набризгу.
7. Фітографіка ( 20 год.)
Поняття графіки як виду мистецтва.
Поняття фітографіки в декоративному мистецтві. Збирання та підготовка
необхідного матеріалу. Різновиди коріння, водоростів, інших нитковидних
матеріалів.
Практична
робота.
Огляд ілюстративного матеріалу.
Пошук аналогів в Інтернеті. Збирання та переробка інформації з різних джерел.
Пошук ідей та розробка творчих композиції. Виконання робіт. Оформлення робіт.
8. Мозаїка « кракле» ( 18 год.)
Основні та допоміжні матеріали
для виготовлення мозаїки. Види мастик. Сучасне використання мозаїки в побуті.
Обробка яєчної шкаралупи.
Практична
робота.
Виготовлення рамки для фото,
декоративної вази, шкатулки в техніці мозаїки «кракле».
9. Сюжетно – тематичні композиції ( 26 год.)
Поєднання різноманітних природних
матеріалів в декоративній композиції. Абстрактні композиції. Знайомство з
творчістю сучасних світових майстрів з виготовлення колажів.
Практична
робота.
Розробка навчального проекту в
техніці колажу. Виконання творчих композицій.
10. Плетіння з соломки ( 22 год.)
Складні прийоми техніки плаского плетіння. Підвісні конструкції.
Творчість
Марії Кравчук, інших майстрів плетіння з соломки.
Практична
робота.
Виконання зразків складного плаского плетіння. Виготовлення плетених
сувенірів. Виконання підвісних конструкцій. «Павук – Всесвіт».
11.Екскурсії, конкурси, виставки (12 год.)
Участь в міських, регіональних, Всеукраїнських
виставках та конкурсах. Відвідання тематичних виставок в художньому музеї.
12.Підсумкове заняття (2 год.)
Підсумки роботи студії за навчальний рік. Атестація гуртківців.
Формування
групи вищого рівня навчання.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці
студії повинні знати:
- організацію робочого місця, техніку безпеки при роботі з інструментами
та матеріалами;
- володіти поняттями: мозаїка «кракле», пресована флористика, «ошибана»,
ікебана, колаж, стилізація форм;
- різноманітні
графічні техніки ( набризг, монотипія, фітографіка);
- основи
малюнку та живопису;
- види
декоративно-ужиткового мистецтва;
- сучасні напрямки розвитку флористики, творчість видатних майстрів,
народних майстрів України;
- технологію
виконання творчого навчального проекту.
Вихованці
студії повинні вміти:
- використовувати
природний матеріал за призначенням;
- виконувати
сюжетно-тематичні композиції в різних техніках;
- підбирати
кольорову гаму, самостійно добирати матеріал для роботи;
- виконувати
творчі композиції за задумом;
- якісно
оформлювати роботи;
- використовувати Інтернет за призначенням, самостійно добирати ін-формацію;
- виконувати
творчі навчальні проекти.
Вищий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема,
розділ
|
Кількість годин
|
||
з/п
|
||||
Теоретичних
|
Практичних
|
Усього
|
||
1.
|
Вступне заняття. Вступний
|
2
|
-
|
2
|
інструктаж.
|
||||
2.
|
Пресована флористика.
|
4
|
42
|
46
|
3.
|
Графічна флористика.
|
2
|
28
|
30
|
4.
|
Флорадизайн.
|
6
|
16
|
22
|
5.
|
Солом’яна скульптура.
|
4
|
22
|
28
|
6.
|
Скульптури з сіна.
|
2
|
24
|
26
|
7.
|
Проектна діяльність.
|
6
|
30
|
36
|
8.
|
Виставки, конкурси.
|
-
|
24
|
24
|
9.
|
Підсумкове заняття.
|
2
|
-
|
2
|
Разом
|
30
|
186
|
216
|
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття. Вступний інструктаж ( 2 год.)
Знайомство з тематичним планом
роботи на рік. Проведення вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності з
вихованцями. Організація робочих місць. Вибори дитячого самоврядування.
Знайомство з планом участі вихованців у виставках та конкурсах різних рівнів.
2. Пресована флористика ( 46 год.)
Вимоги до збереження
флористичного матеріалу. Використання особливостей рослин ( колір, текстура,
фактура, блиск тощо) та створення авторських панно в техніці пресованої
флористики. Інтернет - огляд творчих робіт художників Київського об’єднання «Палітра флори».
Практична
робота.
Створення авторських ескізів
композицій в техніці пресованої флористики. Підготовка матеріалів та
інструментів до роботи, виконання творчих робіт. Використання колажних
технологій, створення 3-D ефекту в роботах.
3. Графічна флористика (30 год.)
Використання особливостей
природного флористичного матеріалу для створення панно в графічних техніках.
Особливості підготовки фону, матеріалу. Необхідні інструменти. Знайомство з
технікою «терра». Огляд робіт художників – графіків. Технологія скелетування
листя.
Практична
робота.
Розробка ескізів композицій.
Вибір матеріалу для виконання робіт. Виконання графічних композицій за
допомогою листя кукурудзи, часнику, цибулі, водоростів, коріння. Створення
абстрактних тематичних композицій з використанням скелетного листя. Підготовка
робіт до виставки.
Виконання панно в техніці «терра».
Способи декорування панно, супутні матеріали для оздоблення робіт.
4. Флорадизайн (22 год.)
Використання флористичних
матеріалів для створення об’ємних композицій. Матеріали та інструменти.
Знайомство з мистецтвом ікебана ( філософія мистецтва, характерні ознаки, схеми
композицій, майстри ікебана). Оздоблення флористичними матеріалами сувенірних
виробів.
Практична
робота.
Створення настільних композицій в
техніці ікебана за зразком. Розробка ескізів сувенірних виробів, оздоблених
природними матеріалами ( шкатулки, вази, тарілки тощо). Виконання сувенірів,
підготовка робіт до виставки.
5. Солом’яна скульптура (28 год.)
Відображення Різдвяних та
Великодніх традицій в мистецтві соломо плетіння. Принципи створення солом’яних
скульптур (коник, птах, дзвіночок, зірка, ангел тощо). Технологія об’ємного
плетіння. Підготовка та збереження матеріалу для плетіння. Огляд робіт майстрів
соломо плетіння.
Практична
робота.
Підготовка соломки до плетіння. Вивчення техніки об’ємного плетіння.
Створення
солом’яних виробів з використанням об’ємного плетіння.
6. Скульптури з сіна (26 год.)
Види матеріалів для флористичних
скульптур. Технологія виготовлення скульптур з сіна. Супутні матеріали.
Інтернет – огляд скульптур із сіна майстрів – флористів.
Практична
робота.
Підготовка сіна до роботи.
Створення ескізів скульптур ( птахи, тварини, дитячі іграшки). Виконання
творчих робіт, оформлення.
7. Проектна діяльність (36 год.)
Вибір теми навчального групового
проекту з використанням різноманітних флористичних технік. Створення творчої
групи, розподіл завдань, пошук інформації за темою проекту. Екскурсія до
художнього музею.
Проектна
діяльність.
Складання портфоліо проекту.
Створення ескізів композицій. Використання форм диптиху, триптиху в композиціях.
Виконання творчого проекту. Презентація проекту.
8. Виставки, конкурси (24 год.)
Підготовка виставкових робіт. Участь в Міжнародних,
Всеукраїнських, обласних, міських виставках – конкурсах за планом роботи.
9. Підсумкове заняття (2 год.)
Підсумки роботи гуртка за рік. Підсумкова атестація вихованців.
ЛІТЕРАТУРА
1. Анисимова
А. Домашняя флористика. - М.: Издательский
дом « Ниола
21 век»,
2004. – 144с. : ил.
2. Белецкая
Л.Б. Пресованная флористика: картины из цветов и листьев. –
М.: Изд.
Эксмо, 2006. – 64 с. : ил.
3.
Вестланд Памела. Школа
аранжировки. Букеты из живих цветов. – М. АСТ – Пресс; 2000.
4.
Комплексна програма художньо –
естетичного виховання учнів у загальноосвітніх та позашкільних навчальних
закладах. Наказ МОН України та АПН України від 25.02.2004 р. № 151/ 11.
5. Кулебашин
Т.И. Рисунок и основы композиции., М.:
Высшая шк., Изд
3., 2006
6.
Лобачевська О. А. Плетіння з
соломки / О. А. Лобачевська. – М.: Дрофа, 2000.
7.
Табунщиков Н.П. Цветы и
творчество: Руководство по флористике – К. 2006. – 208 с.
8.
Фіцула М.М. Педагогіка., - К. :
Видавничий центр « Академія», 2001 – 508 с.
9. Фитодизайн
интерьера. – СПб.: Издательство « ДИЛЯ», 2005. – 224 с
10. Флористика.
– М. : Внешсигма, 2000.
11. Хессайон
Д.Г. Все об аранжировке цветов. – М.: Кладезь, 2003
Додаток 1
МЕТОДИЧНІ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Керівник студії планує свою
роботу з урахуванням інтересів вихованців, ступеню їх підготовки.
На 1 рік навчання початкового рівня в студію
приймаються діти за бажанням, групи наступних років навчання формуються за
результатами атестації вихованців.
Теоретична підготовка гуртківців
проводиться за такими напрямками: забезпечення безпеки життєдіяльності під час
навчальних занять, бесіди про види і стилі композиції, основи кольорознавства,
робота з часописами флористичної тематики, Інтернет - виданнями; знайомство з
техніками обробки, підготовки, зберігання флористичного матеріалу, знайомство з
народними традиціями використання різноманітного природного матеріалу, вивчення
творчості відомих сучасних флористів, народних майстрів, світових тенденцій
розвитку флористики.
Для організації практичної
підготовки юних флористів рекомендуються екскурсії в природу для збирання
флористичного матеріалу, проведення занять з основ малюнку і композиції для
створення фонду ескізів в студії. З метою активізації навчального процесу
необхідно використовувати сучасні технічні засоби навчання: Інтернет, відео,
аудіо апаратуру, мультимедійні технології.
Основний рослинний матеріал для
роботи збирається на екскурсіях: рослини - сухоцвіти, рослини з декоративними
насіннєвими коробочками, дикоростучі та культурні злаки, декоративні садові
одно- і багаторічні, шишки, насіння, вічнозелене листя, різноманітний супутній
матеріал (лишайники, мохи, пух, соснова кора, кісточки плодових рослин, гілля
тощо). На заняттях студії використовується і додатковий місцевий матеріал:
черепашка, пісок, галька, пір’я, шкаралупа яєць тощо; матеріал для основи
флористичних композицій – флористична губка, піафлор, пластилін, пінопласт,
монтажна піна, аерозольні барви, тощо.
З перших занять вихованці студії опановують різні види композицій: - за
розташуванням ( настільні, настінні, напільні); - за тематикою ( сезонні, святкові,
сюжетні );
- за технікою виконання (ікебана, ошибана, колаж, аплікація, плетіння, художнє
конструювання); - за формою ( пласкі, рельєфні, об’ємні).
Для всебічного опанування
декоративним мистецтвом рекомендовано знайомити вихованців з різноманітними
графічними техніками, спорідненими з роботою природними матеріалами, вивчати
способи імітації природних матеріалів для забезпечення якісного оформлення
робіт, знайомитись з основами матеріалознавства ( обробка деревини, ДВП, види
тканин, робота з пінопластом, різними видами паперу, сучасними фарбами та
лаками), а також навчати працювати з необхідним столярним інструментом.
Практично кожне заняття з курсу –
комбіноване за формою. На заняттях використовуються форми індивідуального
навчання, тому що кожна дитина має свої особисті здібності, а також форми
групового навчання, коли йдеться про участь в виставково-конкурсній діяльності.
Головний виховний метод – створення «ситуації успіху» під час навчання.
Завдання для учнів базуються за
принципом: «від простого – до складного», « від відтворення за зразком – до
авторської композиції». Учні основного та вищого рівнів навчання опановують
інноваційну методику – проектну діяльність. Під проектом розуміється
обґрунтована, спланована і усвідомлена діяльність, спрямована на творче
самовираження і набуття нових знань. Захист навчальних проектів відбувається в
формі творчих звітів, виставок, майстер-класів, презентацій.
Після закінчення кожного
навчального року відбувається атестація вихованців, яка базується на
розроблених критеріях оцінювання діяльності учнів та проходить у формі
атестаційного заняття, звітної виставки або захисту проектів. Після закінчення
курсу навчання в студії вихованці за бажанням проходять випускну атестацію в
формі екзамену з теорії та презентації персональної виставки робіт та отримують
свідоцтва про навчання в позашкільному закладі.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів:
- рівень
сформованості теоретичних знань з предмету;
- рівень сформованості умінь виконувати технологічні операції, знання
технік обробки природних матеріалів;
- дотримання
правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;
- рівень самостійності у процесі виконання роботи, виявлення елементів
творчості;
- рівень
якості робіт, що виконуються;
- результативність
роботи протягом навчального року;
- результативність
участі в конкурсах, виставках, фестивалях різних рівнів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий